Τετάρτη, 25 Ιανουαρίου 2017

Μυθος περι bleeding edge διανομες και κατεστραμμενα συστηματα...

Ερέθισμα για την ανάπτυξη του θέματος ήταν κάποιες αναρτήσεις περί openSUSE Tumbleweed στο Facebook. Συγκεκριμένα κάποιος είχε απαντήσει για bleeding edge διανομή που θα καταλήξει σε κατεστραμμένο σύστημα. Όπως έχω περιγράψει και στο άρθρο Μύθος: οι rolling διανομές είναι ασταθείς, δεν ισχύει κάτι τέτοιο, τουλάχιστον όσο μου έχει δείξει η εμπειρία μου.


Λίγα εισαγωγικά για εμένα, για όσους δεν με γνωρίζετε. Το επάγγελμά μου έχει να κάνει με ιατρική και ασχολούμαι με το ελεύθερο λογισμικό από χόμπι. Πέρασα από διανομές (και κοινότητες) Ubuntu, Fedora, openSUSE, Arch (και άλλες). Η χρήση που κάνω, θεωρώ καλύπτει τον μέσο χρήστη. Επικοινωνία με mail αλλά και με messangers, λίγο ιντερνετ (πληροφορίες και βίντεο), διαβάζω και γράφω κάποια έγγραφα. Αυτά πάνω κάτω, άντε και ότι πειράματα κάνω με τις πλακέτες ARM.

Λίγα λόγια για τους ορισμούς. Bleeding edge θεωρείται ένα λογισμικό (αλλά και hardware) τόσο νέο που υπάρχει ρίσκο από την χρήση του (μιας και δεν είναι τόσο δοκιμασμένο και διορθωμένο όσο παλαιότερες εκδόσεις). Πάνω κάτω αυτός είναι ο ορισμός αυτής της τεχνολογίας που θα την δείτε και ως "leading edge" και "cutting edge". Υπάρχει η φήμη ότι όλες οι κυλιόμενες εκδόσεις διανομών (rolling) καθώς και η διανομή Fedora είναι bleeding edge, έχει ρίσκο η χρήση τους καθώς καταλήγετε με κατεστραμμένο σύστημα.

Το παραπάνω αποτελεί τεράστιο μύθο. Από την εμπειρία μου και τα γεγονότα:

1. Fedora: Χρησιμοποίησα γύρω στις εκδόσεις 12-15 (αν δεν κάνω λάθος). Πολλοί φίλοι μου λέγαν ότι θα μου "σκάσει" το σύστημα. Σύντομα θα πάρω τον υπολογιστή μου στα χέρια. Θα χρειαστεί να κάνω ξανά εγκατάσταση άλλη διανομή. Η αλήθεια είναι ότι με την χρήση που έκανα, δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα. Μια χαρά σταθερό σύστημα είχα. Το μόνο πρόβλημα που αντιμετώπισα (ίσως να υπάρχει ακόμα αλλά το συνάντησα και στο Ubuntu που είχα πριν) ήταν η αναβάθμιση από την μια έκδοση στην άλλη. Κατέληγα με πάρα πολύ αργό σύστημα. Οπότε τότε μια φρέσκια εγκατάσταση, έλυνε το πρόβλημα της ταχύτητας αλλά επικρατούσε βαρεμάρα μέχρι να στηθεί.

2. openSUSE: Με χρονολογική σειρά είναι η αμέσως επόμενη διανομή που χρησιμοποίησα. Επειδή ασχολούμαι και με την μετάφραση του GNOME, θέλησα να έχω τελευταία έκδοση του GNOME για να βλέπω τα σφάλματα των μεταφράσεων και να διορθώνω. Γι'αυτό το λόγο παράλληλα εγκατέστησα και Arch Linux. Όμως με την διέλευση της έκδοσης Tumbleweed τα πράγματα άλλαξαν. Μπορούσα να έχω και εγώ στο openSUSE την τελευταία έκδοση. Μάλιστα στην έκδοση 3.22, η Tumbleweed έβαλε πρώτη το GNOME διότι οι developers βοηθήσανε upstream την ανάπτυξη του GNOME. Γιατί συνέβη αυτό; Γιατί περάσανε από το openqa. Τι είναι αυτό; Είναι ένα αυτοματοποιημένο σύστημα ελέγχου ποιότητας των πακέτων. Είναι κάποια τεστάκια που γράφουν οι προγραμματιστές, υπεύθυνοι για τις εκδόσεις. Εάν τα υποψήφια πακέτα προς κυκλοφορία-εισαγωγή στην έκδοση Tumbleweed περάσουν τα τεστάκια, τότε μεταφέρονται στο αποθετήριο Tumbleweed. Εάν αποτύχουν, γυρνάνε πίσω στο αποθετήριο factory και τους προγραμματιστές αυτών για να κάνουν διορθώσεις. Επομένως η τελική έκδοση Tumbleweed που είναι σε κυκλοφορία είναι σταθερή έκδοση. Θα μου πείτε, καλά ρε μεγάλε, με τόσο καλά λόγια, μια σταθερή έκδοση rolling, δεν έχει bugs στο bugzilla κλπ; Σίγουρα θα έχει, σε νορμάλ πλαίσια όμως, όπως έχουν όλες οι διανομές.

3. Arch Linux: Όπως ανέφερα, την εγκατέστησα για να έχω το τελευταίο GNOME που κυκλοφορεί. Από τότε που το εγκατέστησα, ακόμα δουλεύει με μεγάλες αναβαθμίσεις από μια έκδοση GNOME στην επόμενη. Εκεί είναι που λένε όλοι ότι το σύστημά σου θα σου χαλάσει. Όσον αφορά το GNOME (φαντάζομαι κάτι αντίστοιχο ισχύει και με άλλα πακέτα), όταν κυκλοφορεί επίσημα από την κοινότητα GNOME, οι administrators το εισάγουν σε αποθετήριο testing. Εκεί η κοινότητα το δοκιμάζει μέχρι να είναι σίγουρη ότι δεν θα εμφανίσει σφάλματα. Όταν βγει επίσημα η .1 έκδοση από την κοινότητα GNOME (Χ.ΧΧ.1), τότε οι διαχειριστές μεταφέρουν από το testing αποθετήριο στο σταθερό αποθετήριο της διανομής. Η κοινότητα GNOME κυκλοφορεί αυτή την έκδοση μετά από 1 μήνα περίπου.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι rolling διανομές που θεωρούνται bleeding edge δεν αποτελούν μαύρο πανί για τους νέους και τελικούς χρήστες. Δεν πρόκειται για ατεστάριστα προγράμματα που εισάγονται μόνο και μόνο για να θεωρεί η κοινότητα της διανομής ότι τα εισήγαγε, στηριζόμενη στον παράγοντα τύχη (αν σου κάτσει να είναι σταθερά τότε είμαστε κομπλέ). Είναι φήμες που ίσχυαν παλιά και ίσως να διαδίδονται και από παλαιούς χρήστες που δεν έχουν δοκιμάσει (για πολλές μέρες) άλλη διανομή εκτός από την βασική που έχουν ξεκινήσει (είτε Ubuntu λέγεται, είτε Linux Mint, είτε Debian). Επειδή δεν είμαι προγραμματιστής, δεν μπορώ να σας πω αν μπορεί να βολέψει και σε αυτούς (αν και στο Internet διαβάζω ότι είναι οι κατάλληλες διανομές για ανάπτυξη). Επίσης δεν είμαι sysadmin για να ξέρω (αν και νομίζω η επιλογή γίνεται με άλλα κριτήρια). ΜΗΝ φοβάστε να προτείνετε τέτοιες διανομές σε τελικούς χρήστες που θα περιορίζονται στην χρήση του υπολογιστή όπως κάνω εγώ.